مقالات

زندگی اسرار آمیز گل رز: تاریخ و روایات قومی

ارسال گل اینترنتی

 

گل های رز خصوصیات خاصی دارند. گلبرگ های نرم آن ها به همراه خارهایشان با ما صحبت می کنند و آنها را تبدیل به معروفترین گل های دنیا در همه زمان ها کرده است. در حال حاضر، گل های زیادی وجود دارند که می توانیم انتخاب کنیم. پس چرا گل رز اینچنین خاص شده است و موضوع اصلی اشعار و هنرهای دیگر می باشد؟ برای یافتن پاسخ به این سوال باید به سال ها قبل سفر کنید.

گل رز با هر نام دیگری

قدمت گل های رز به سال های بسیار قبل مثل زمان کنفسیوس باز می گردد که در نوشته های او اشاره ای به وجودگل های رز در باغ های سلطنتی در سال های 500 قبل از میلاد مسیح شده است، در حالیکه متخصصین بر این باورند که نوعی از گل در بیش از 60 میلیون سال پیش در آسیا رشد کرده است. تاریخچه این گل با اسطوره شناسی یونانی و رومانی در هم آمیخته است.

الهه معروف عشق، آفرودیت، معمولا به عنوان خالق گل رز شناخته می شود. اگر چه تفاوت هایی در بین داستان های مطرح شده وجود دارد.

در یکی از این داستان ها، او در حالیکه داشت از حال می رفت به سمت معشوقه خود آدونیس می دود و در همین حال پایش بریده می شود. گل های رز قرمز از داخل زمین و قسمت هایی که خون او ریخته شده بود به نشانه عشق او می روید.

در داستان دیگری،  در حالیکه آدونیس قصد فرار داشته است، قبل از فرار به آرامی آفرودیت را در آغوش می گیرد و در قسمت هایی که اشک های اندوهناک آفرودیت به زمین می ریزد، گل رز سفید می روید. اسم گل رز هم از آفرودیت گرفته شده چون در بعضی افسانه ها آمده که او به نشانه علاقه به گل رز نام پسرش را اروز (Eroz) نامید. اگر چه در جای دیگری آمده که فلورا الهه گل ها بعد از اینکه توسط یکی از تیرهای پسر آفرودیت مورد اصابت قرار گرفته، او را اروز نامیده است.

همچنین اروز کلمه ای است برای انتقاد از خارهای گل رز. زمانی که اروز برای انتقام از زنبوری که او را نیش زده بود تیراندازی کرد، تیرهای او همچون باران می بارید و شاخه های گل رز را مورد حمله قرار داد تا بدین صورت انتقام خود را از زنبور بگیرد. البته فرقی نمی کند که اسم گل رز از کجا آمده است و ریشه آن چیست. آنچه مسلم است این است که گل رز همیشه بوی مطبوعی دارد!

گل های رز به عنوان پیامی معنادار برای نسل های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است

در دوره ویکتوریا زنان و مردان تلاش می کردند بتوانند به صورت سری و بدون اینکه کلمه ای با هم حرف بزنند پیام های خود را به یکدیگر انتقال دهند.  این کار را معمولا می توانستند با هنرهای نگارشی انجام دهند ولی علاوه بر آن با ارسال نوع و تعداد خاصی از گل ها نیز می توانستند پیام خود را منتقل کنند. گل رز قرمز مفهوم «عشق» را در خود داشت، برگ های گل مفهوم «امید» را نشان میداد، شکوفه سفید اشاره به «پاکی» و رنگ زرد نشانه «دوستی» بود. اگر یک دسته گل برای کسی ارسال می شد که شامل 11 رز قرمز و یک عدد گل رز سفید بود،  مفهوم عشق و شهوت را برای گیرنده گل به ارمغان داشت.

مفهوم گل رز در عصر امروز

در حالیکه ما به طور ناخودآگاه متاثر از مفهوم مربوط به افسانه های باستان و معانی آن ها هستیم، اهدای گل رز در عصر حاضر نیز معنای خاص خود را دارا می باشد. گاهی یک گل رز را به مناسبت شروع یک رابطه جدید به کسی اهدا می کنیم. در حالیکه 12 عدد گل رز نشانگر 12 ماه سال و به معنای عشق همیشگی است. اضافه کردن یک گل به دسته گل دوازده عددی معنای ابد و یک روز دارد و  وقتی تعداد گل مضربی از عدد 12 می باشد نشانگر عشق و علاقه ای بسیار داغ و کامل است.

مترجم: آذین قیصری

شما هم با ارسال گل رز از طریق سایت گل فروشی گل آرا علاقه خود را به عزیزانتان ابراز نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *